mandag 25. juli 2011

160.

Oslo:




Og i byen min, Drammen:






Jeg veit ikke helt hva jeg skal skrive. Dagen i dag, de siste dagene, det har vært en slags suppe av følelser, sinne, sorg, glede og medfølelse. Men i dag forsvant sinnet mitt, dagen i dag er en dag for medfølelse, støtte, sorg og til og med glede, ikke sinne. Det var en verdig "avslutning" på det hele på Rådhusplassen, avslutning og start. For ja, jeg vil bære sorgen med meg i lang tid, men minnestunden idag, alle menneskene, var en slags avslutning. Det er på tide å støtte hverandre på nye måter. Jeg vil starte dagen med å si en positiv ting til meg selv i speilet, jeg vil fortelle vennene og familien min hvor glad jeg er i dem, oftere, jeg vil fortelle kjæresten min hvor mye jeg elsker han, oftere, jeg skal smile til folk på gata, le oftere og jeg skal være med å bygge opp igjen Oslo, Norge, vi skal stå sammen og jeg vil ta en del av det! Idag, har vi skrevet historie. Jeg veit ikke hva som var finest, da alle de godt og vel 150.000 oppmøtte på rådhusplassen holdt rosene opp i været, eller om det var da diabetikeren i nærheten av meg trengte sukker og det spredte seg om ild i tørt gress, om det var da vi sang "Til Ungdommen" og "Ja Vi Elsker", om det var da folk ropte etter lege og folk strømmet til for å hjelpe, om det var det jeg brøyt ut i tårer og fikk verdens beste klem av kjærest og bestevenninne. Uansett hva det fineste var, er dette noe jeg aldri vil, eller skal glemme. I dag er dagen jeg er stoltere over å være norsk enn jeg noensinne har vært, der, midt inni folkehavet på rådhusplassen stod jeg og kjente en vannvittig tilhørlighet og kjærlighet. De som sier Norge aldri vil bli det samme igjen, har delvis rett, for etter fredagen vil Norge bli et bedre land, det har vi vist idag ved å ha fakkel/rosetog i flere byer, det har vi vist ved å ha fanget hele verdens oppmerksomhet de siste dagene. La oss stå sammen for å bygge oss opp igjen, til et enda bedre land, for vår egen del, for de pårørende og for alle de døde. Norge, hjertet mitt blør for deg, jeg elsker deg, og jeg er stolt av deg!

6 kommentarer: